Ny bogføringslov

Hvem skal følge den nye bogføringslov?

Alle erhvervsdrivende virksomheder i Danmark skal følge den nye bogføringslov. Dog er du undtaget hvis du har en omsætning på under 300.000 kr. årligt, eller derunder i to på hinanden følgende år og har personlig hæftelse. Hvis du gerne vil læse hele loven kan du finde den her

Hvilke nye regler er der kommet?

Den største ændring i den nye bogføringslov er at bilag skal være digitale og at du skal bruge et godkendt digitalt økonomisystem.

 

Du skal også have en beskrivelse af dine procedure for bogføring og opbevaring af dit regnskabsmateiale.

 

Der skal udarbejdes de nødvendige afstemninger inden indberetning af skat, moms, afgifter og årsrapport.

Hvilke nye krav er der til dit bogføringssystem?

Hvis du laver dit regnskab i excel så går den altså ikke mere, herunder kan du se nogle af de væsentligste krav der er til dit bogføringssystem:

 

          Dit bogføringssystem skal sikre opbevaring af dine digitale bilag i mindst 5 år

 

          Systemet skal opfylde nogle standarder for it-sikkerhed, og sikre automatisk sikkerhedskopiering af bilag og posteringer

 

 

          Det skal være muligt at sende e-fakturaer, og der skal være mulighed for at bruge en offentlig standard kontoplan

Hvordan ved du om dit bogføringssystem lever op til kravene?

På Erhvervsstyrelsens hjemmeside kan du finde en fortegnelse over hvilke bogføringssystemer der er godkendte. Hvis dit system ikke er på listen, kan det være nødvendigt at skifte system, men det kan også være at du kan klare dig med mindre justeringer.

 

 

Hvad hvis du ikke lever op til kravene?

Hvis du ikke lever op til kravene er der bødersatser på op til 250.000 kr for virksomheder med en nettoomsætning under 10 mio. kr. For større virksomheder kan bøderne være helt op til 1,5 mio kr.

Hvis du stadig er i tvivl...

Er du i tvivl om du lever op til den nye bogføringslov og om dit bogføringssystem er godkendt, så er du velkommen til at kontakte os, så hjælper vi dig gerne.