Minimer manglende bonner og kvitteringer

Manglende bonner

Har du mange små bonner og kvitteringer, så sørg for at skabe et system der fungerer for dig, som er nemt og struktureret. For at minimere manglende bilag til dit regnskab, kan du overveje følgende tips:

Digitalisering af bonner

Digitalisér alle bonner ved at scanne dem eller tage billeder med din smartphone. Bruger du et regnskabssystem som f.eks. E-conomic, kan du tage et billede af bonnen med deres mobil app. Dine medarbejdere kan også blive oprettet som bilagsindsendere, så de kan uploade billeder af bilag. Med E-conomic kan automatisk aflæse kvitteringerne og forslå hvordan de skal bogføres.

Få en konto

Har du mange små bonner fra samme leverandør. Så undersøg om du ikke kan få en konto hos dem. F.eks. det sted du køber brændstof, Storebæltsbroen, EasyPark osv. Ofte kan du få en konto, så leverandøren sender en månedsfaktura til virksomheden, i stedet for at du har en masse små bonner.

Regelmæssig opdatering

Det er altid nemmest at gøre tingene regelmæssigt, i stedet for at samle til bunke.  Er du typen der samler sammen, kan du ofte miste bilag, glemme hvad du har købt osv. Hvis du gør det til vane at indsende bonner hver gang du køber noget, så er der altid styr på bogholderiet i realtid.

 

Brug af apps

Der findes mange apps og software, der kan hælpe dig med at administrere dine bonner. Disse apps giver ofte mulighed for at scanne bonner direkte fra din telefon, og eksporter  dem til dit bogføringssystem.  F.eks kan du bruge Pleo, som er et betalingkort. I systemet kan man se oplysninger om køb i det øjeblik købet finder sted.

 

Samarbejd med en pålidelig bogholder

Kommuniker klart med din bogholder om dine forventninger til bilagsbehandling og levering. Jo bedre i kommunikerer, jo mindre sandsynligt er det, at der opstår misforståelser eller manglende bilag